Afbeelding

Student boos op Levi’s

Algemeen

DIEMEN - “Dat is het verhaal dat ik vorig jaar heb ingestuurd bij de Levi’s wedstrijd,” riep Raymond Pluim verontwaardigd tegen zijn familie. Met verbazing had hij net de nieuwste commercial van Levi’s jeans op televisie, het was 1991, gezien.

Groeten uit Diemen

De student van Hogeschool Holland in Diemen had met een vriend meegedaan aan de competitie ‘Bedenk een commercial voor Levi’s spijkerbroeken’.

“We hebben een verhaal met tekeningen gemaakt over een man die na een lange, onterechte straf wordt vrijgelaten uit de gevangenis, midden in de woestijn. Een dikke zwetende cipier opent zijn celdeur. Als de poorten opengaan, pikt zijn vriendin hem op. Levi’s heeft slechts enkele details veranderd”, vertelt Raymond.

Levi’s Benelux spreekt van een “simpel toeval”. Levi’s stelt dat de makers van de commercial, een Engels reclamebureau, de inzendingen van de Nederlandse wedstrijd nooit hebben gezien. Het idee was sowieso niet uniek, volgens Levi’s. Zes van de zeshonderd inzenders bevatten elementen als een gevangenis in de woestijn en een man die wordt vrijgelaten.

De leerling-tekstschrijvers Raymond Pluim en Arie Koomen geloofden er niets van. Met lede ogen zagen zij hoe hun idee door de spijkerbroekenfabrikant in een reclamefilm werd gebruikt.

Uit de krant