Robbert Cligge en Aernout Bax.
Robbert Cligge en Aernout Bax.
De ondernemer vertelt...

Bij XAB Diemen staat de klant centraal

Bedrijven

XAB Diemen is dé winkel als het draait om witgoed en bruingoed, inbouw en vrijstaand. Ook zijn ze gespecialiseerd in het repareren en onderhouden van ingebouwde keukenapparatuur.

De winkel zit nu ruim vier jaar in winkelcentrum Gruttoplein en heeft twee eigenaren. Aernout Bax staat in de winkel en Robbert Cligge installeert apparaten en doet reparaties. "Aan het einde van de crisis zijn we onze banen kwijtgeraakt en hebben we een jaar niets gedaan. Dat was geweldig, maar niet goed voor de portemonnee. We werden vaak aangesproken door mensen die vertelden dat ze ons misten en vroegen wanneer we voor onszelf gingen beginnen. Zo is het begonnen."

Apparaten met stekker

Aernout is door zijn moeder in het vak terechtgekomen. "Mijn moeder vond, toen ik vijftien was, dat ik iets nuttigs moest gaan doen op de zaterdag. Ze heeft een kennis gebeld die bij bruin- en witgoedwinkel Duyvené & Remmers in Amsterdam werkte. Ik ben daar parttime gaan werken en na de middelbare school in vaste dienst. Als kind had ik al affiniteit met apparaten met een stekker. Uit nieuwsgierigheid haalde ik apparaten uit elkaar om te kijken hoe alles in elkaar zat, om ze daarna weer in elkaar te zetten. Als het soms misging en de stoppen doorsloegen, had mijn moeder voldoende kaarsen in huis. Na een jaar of tien bij Duyvené & Remmers, ben ik benaderd door firma Okkerman en daar vijftien jaar met plezier gewerkt. Ik ben nog twee keer gevraagd en bij de laatste werkgever heb ik Robbert ontmoet. Het gedeelde plezier in het werk bracht ons op het idee om samen XAB te beginnen. We vervangen witgoed, wasautomaten en drogers, vaatwassers en koelkasten. Uiteraard ontbreken ook huishoudelijke apparaten zoals espressomachines en stofzuigers niet en hebben we onderhoudsartikelen als stofzakken en reinigingsmiddelen."

Persoonlijk contact

"Door de komst van de MediaMarkt en de enorme aantallen apparatuur die online worden gekocht, zijn nagenoeg alle vakzaken verdwenen. Toch is er een nog een grote groep mensen die het persoonlijk contact op prijs stellen. Die groep weet ons inmiddels te vinden. Ons uitgangspunt is dat de klant centraal staat. In de winkel, met een goede kop koffie of thee, helpen we om de juiste keuze te maken. Maar via de telefoon, mail of andere media geven we ook advies. De bezoekafspraak maken we indien mogelijk meteen. Bij het inmeten van een vervangende inbouwkoelkast kunnen we, op verzoek, een leenkoelkast plaatsen. Als bijvoorbeeld de wasautomaat niet werkt, kun je contact met ons opnemen. Het komt vaak voor dat we samen met de klant het probleem op kunnen lossen. Als dat niet lukt, maken we een afspraak. Mocht het repareren niet verantwoord zijn, dan bieden we een goed alternatief aan."

Aernout gaat altijd fluitend naar zijn werk. "Het geeft veel voldoening als klanten ons waarderen. De klant hoeft alleen de deur open te doen en wij verzorgen de rest. We hebben klanten die de sleutels bij ons afgeven omdat ze geen tijd hebben om thuis te blijven. Ons streven is om de klant te 'ontzorgen'."

Afbeelding

Uit de krant