Afbeelding
Foto: HKD

Nederlands eerste veerwagen

Algemeen

Groeten uit Diemen

De veerwagen, in feite een pont op rails, werd door Rijkswaterstaat geëxploiteerd op zes plaatsen in het Amsterdam-Rijnkanaal. Het voornaamste doel was om boeren te helpen hun door het kanaal doorkliefde land te bereiken. De in 1937 in gebruik genomen unieke rijdende veerwagen over het Merwedekanaal (Amsterdam-Rijnkanaal), de eerste van zes, werd geplaatst in Oud-Diemen en was een grote verbetering. De oude veerpont met een handmatig bediend draairad met ketting veroorzaakte veel hinder voor het sterk toenemende scheepvaartverkeer. Om de veerwagen op stalen wielen voort te bewegen was ruim 111 m rails nodig. De railbaan werd aangelegd door de gerenommeerde firma Smulders. De veerwagen werd voortbewogen door een Kromhout dieselmotor van circa 50 pk. De eerste Diemense veerwagen onderhield een verbinding tussen de Ouddiemerlaan en de Buitenkerkerweg richting Zeeburg. Voor de bediening van de veerwagen was nu slechts één pontbaas nodig. Er konden drie gewone auto’s tegelijk worden vervoerd. In 1939 werd er bij Over-Diemen een tweede veerwagen in gebruik genomen. Hierbij werd de reeds lang verbroken verbinding van de Overdiemerweg weer hersteld. Op de foto de proefvaart van de tweede veerwagen op 5 april 1939.

Uit de krant