Afbeelding
Foto:

Inwoners over het algemeen tevreden over ondersteuning Wmo en Jeugd

vr 24 sep 2021, 14:30 Algemeen

DIEMEN - Inwoners van Diemen die ondersteuning ontvangen vanuit de Wet maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) of Jeugdwet zijn over het algemeen tevreden over de geboden zorg. Dat blijkt uit de resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar de ervaring van jeugdigen en gezinnen met de ondersteuning uit Wmo en Jeugdwet. 

De gemeente vindt het belangrijk om te weten wat de cliënten vinden van het contact met de gemeente en de geboden ondersteuning en is dan ook blij met de reacties. Verbeterpunten zijn er ook. Daarmee gaat de gemeente aan de slag, samen met de verwijzers en zorgaanbieders.

Resultaten Wmo 

Wmo-voorzieningen zijn bijvoorbeeld een rolstoel, scootmobiel, begeleiding, hulp bij het huishouden of Wmo-vervoer. Een grote meerderheid van de cliënten is tevreden over de toegang tot ondersteuning en de ondersteuning zelf. Verbeterpunten zijn er ook, gaven de cliënten aan. Dat gaat om de wachttijd, bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuning en het bespreken van keuzemogelijkheden van zorgaanbieders en leveranciers. Naast formele zorg ontvangen cliënten ook mantelzorg. In de vragenlijsten waren ook daarover vragen opgenomen.

Wethouder Jeroen Klaasse van welzijn en zorg: “We zijn blij dat de cliënten veelal tevreden zijn over de ondersteuning vanuit de Wmo. De verbeterpunten pakken we, samen met de verwijzers en zorgaanbieders, op. We hebben in Diemen gelukkig ook een goed netwerk van mantelzorgers. Overbelasting ligt echter altijd op de loer. Op basis van dit onderzoek lijkt het mantelzorgnetwerk niet extra overbelast te zijn. Toch blijft de gemeente aandacht aan mantelzorgers besteden om te voorkomen dat het netwerk overbelast raakt.”

Resultaten Jeugd 

Via de Jeugdwet kunnen ouders en jeugdigen bijvoorbeeld ondersteuning krijgen bij de opvoeding of na een echtscheiding. Jeugdigen en hun ouders waren dit jaar positiever dan vorig jaar over een aantal onderwerpen zoals de toegankelijkheid van voorzieningen, de uitvoering van de zorg en effecten van de zorg op het opgroeien, de zelfstandigheid, zelfredzaamheid en het meedoen in de eigen omgeving. Ook waren zij over het algemeen tevreden over de ondersteuning. Er zijn ook verbetermogelijkheden. Die gaan onder andere over communicatie en informatieverstrekking.

Met name op de vragenlijsten over de jeugdzorg werd relatief weinig gereageerd. De gemeente hoopt dat in de toekomst cliënten hun ervaringen vaker willen delen in het jaarlijkse onderzoek. “We willen graag van zo veel mogelijk inwoners weten hoe zij het contact met de gemeente en de geboden ondersteuning hebben ervaren. Daarmee kunnen we dan aan de slag om de ondersteuning te verbeteren”, aldus wethouder Klaasse.