Afbeelding

Trend: ‘Instagrammable’ horeca interieurs

Advertorial

Overal duiken ze op: hippe ‘instragrammable’ restaurants. Te herkennen aan knotsgekke en opvallende interieurs met steevast een kluitje wachtende toeristen voor de stoep. Doorsnee en voorspelbaar zijn niet interessant om te delen. Maar voor een Instagramwaardige koffiezaak of lunchtent staan mensen graag in de rij. Alleen wat horeca meubilair is niet meer genoeg. Het complete Instagram-plaatje moet kloppen.

Pic or it didn’t happen
Een uniek horeca interieur is altijd belangrijk geweest, maar in het tijdperk waarin influencers de nieuwe rockstars zijn, des te meer. Vooral bloggers – die de nieuwe hotspots bepalen – ploffen het liefst neer in een Instagram waardige horecazaak. Niet alleen om te laten zien dat ze er zijn geweest, vooral om een mooiste Instragram-feed te creëren. Want ‘als je het niet hebt gedeeld, heb je geen plezier gehad’, is de gedachte waarmee veel (jonge) mensen tegenwoordig uit eten gaan. Dat maakt Instagram dé tool om jouw horecazaak op de kaart te zetten. Het enige dat nodig is: een uniek interieur dat het waard is om te delen. Het liefst zo extravagant en spraakmakend mogelijk. Kleurrijke drankjes en opvallende gerechten zijn vervolgens de kers op de taart.

Toevluchtsoord
Goed eten en drinken, daar draait het allang niet alleen maar om. Een unieke ervaring daarentegen, wordt steeds belangrijker. Gasten zijn op zoek naar een bijzondere ervaring en zien de horeca als toevluchtsoord. Een plek waar ze even kunnen ontsnappen aan de dagelijkse realiteit. Juist dat maakt knotsgekke interieurs zo geliefd. Het wijkt af van normaal en brengt ons tijdelijk in een andere fantasiewereld. Een interieur bomvol opvallende hoekjes – waar gasten telkens iets nieuws ontdekken – blijft interessant en het delen waard. Dat laten gasten graag zien op hun feed waardoor er weer nieuwe mensen op af komen. Eigenlijk maken mensen zo gratis reclame voor een horecazaak.

The social experience 
Social media is van grote invloed op horeca interieurs. We doen tegenwoordig alles voor het perfecte Instagram-plaatje. Restaurant MaMa Kelly is zo’n zaak waar influencers hun vingers bij aflikken. Maar dan niet vanwege de menukaart. Het mierzoete roze interieur is tot in de puntjes uitgewerkt. Aan het motto ‘life is better in pink’, is niets gelogen. Deze roze hotspot werkt als een magneet. Het succesvolle Instagrammable concept trekt bezoekers van over de hele wereld. Nog zo’n voorbeeld van Nederlandse bodem is The Avocado Show. Niet alleen het interieur, ook het eten zelf ziet er gelikt uit. Dat trekt veel bekijks. Dit is natuurlijk van tevoren heel slim uitgedacht. Het restaurant is eigenlijk een merk geworden. Nog voordat het restaurant open ging, stonden mensen dagelijks voor de deur te wachten.

Onderscheiden
Het Instagrammable interieur is een aanhoudende trend in horecaland. Het zorgt voor gedurfde en onderscheidende interieurs. Wie ‘all-in’ gaat heeft de meeste kans op hashtag succes. Maar zelfs een enkel Instagramhoekje werkt al, als het maar opvalt. Een Instagramwaardig interieur, object of zelfs sfeerhoek is dé manier voor horecazaken om zichzelf te onderscheiden en zichtbaar te maken.

Uit de krant