Partnerbijdrage

Mobiel gebruik tijdens de coronacrisis

Door de coronacrisis houden we ons aan isolatie, wat betekent dat we onze sociale contacten tot het minimum houden door niet met elkaar af te spreken tenzij het hoognodig is én door altijd afstand te houden als je je toch onder de mensen moet begeven. Ook werken veel mensen thuis. Deze factoren leiden er toe dat we massaal meer met onze telefoons, laptops en tablets bezig zijn, om er op te werken of om toch sociale contacten te onderhouden. In dit artikel geven we tips over het explosief gestegen gebruik van o.a. de mobiele telefoon. 

Omdat het thuiszitten zonder sociale contacten erg gaat vervelen, richten we ons tot online communicatie. We bellen, appen, Facetimen en proberen zo toch nog contact te houden met de mensen om ons heen zonder fysiek met ze af te spreken. Communiceren via WhatsApp of bellen kost niet zoveel of geen data, maar videobellen via bijvoorbeeld WhatsApp of via FaceTime kan snel veel data kosten. Het onderhouden van de sociale contacten via de telefoon zorgt ervoor dat er ineens veel meer data wordt verbruikt dan als je offline af zou spreken met je vrienden en familie. 

Ook het thuiswerken zorgt voor veel dataverbruik. Veel mensen die thuiswerken werken via een data-abonnement dat via werk is verkregen zodat de gegevens veilig zijn tijdens het thuiswerken. Als mensen geen data-abonnement hebben gekregen van het werk, dan kunnen ze alsnog ervoor kiezen hun eigen databundel te gebruiken in plaats van de wifi. De wifi kan nogal sloom worden als er ineens de hele dag door meerdere mensen thuis zijn die allemaal thuis werken of thuis school moeten volgen, allemaal via dezelfde internetverbinding. 

We besteden veel tijd op onze telefoon aan het onderhouden van onze sociale contacten en het werken vanuit huis. En dan is er natuurlijk nog een derde categorie waardoor we nog meer op onze telefoon zitten: het amusement. Door de sociale isolatie kan de verveling snel toeslaan en worden Netflix en andere streamingsdiensten voor films en series ineens veel meer gebruikt. Hier heb je natuurlijk ook weer een telefoon en data voor nodig om ze te kunnen gebruiken. 

Om ervoor te zorgen dat je dataverbruik niet uit de hand loopt en je niet voor een nare verassing komt te staan als je aan het eind van de maand je telefoonrekening krijgt, is het slim om je abonnement eens goed te bekijken. Hoeveel data gebruik je nu gemiddeld per maand? Heb je halverwege de maand al door je data een en moet je steeds data bijkopen? Misschien ben je (tijdelijk) wel toe aan een uitgebreider abonnement met meer data en belminuten. 

Als je toe bent aan een ander abonnement, dan kun je andere sim only abonnementen bekijken. Door te beginnen met sim only vergelijken, kun je kijken wat andere aanbieders en andere soorten abonnementen bieden. Misschien heeft jouw provider wel een aanbieding waarbij je voor een klein bedrag een groter aantal mb’s kan toevoegen aan je huidige abonnement. Je kan ook kiezen voor een totaal nieuw of ander sim only abonnement als je van je huidige abonnement de einddatum van je contract voorbij bent. 

Als je toe bent aan een groter abonnement met meer data nu je thuis werkt, is het handig om te kijken naar sim only abonnementen die maandelijks opzegbaar zijn. Als je een sim only maandelijks opzegbaar abonnement hebt, dan kun je het abonnement maandelijks opzeggen of veranderen en zit je niet vast aan een bepaalde contractduur van minimaal 1 of 2 jaar. Als je nu in de coronacrisis een groter abonnement nodig hebt maar er over een paar maanden, als de crisis voorbij is, er achter komt dat je veel data overhoudt omdat je niet meer thuis zit, dan kun je gemakkelijk je abonnement opzeggen. Als je nu een duurder abonnement afsluit met meer data waar je minstens een jaar aan vast zit, en je merkt dat je over een paar maanden, als je niet meer thuis zit, veel data overhoudt en je abonnement niet kan aanpassen, dan verspil je veel geld. Dat is natuurlijk zonde. Daarom is het een goed idee om een maandelijks opzegbaar abonnement te nemen. 

Meer berichten