Afbeelding
Partnerbijdrage

Hoe je als startende ondernemer ook loyale klanten krijgt

Algemeen

Je bent super lang bezig met het opzetten en uitwerken van je idee en bijna is het zover! Je bedrijf gaat van start. Als startende ondernemer ben je super enthousiast, maar er komt ook veel bij kijken. Hieronder hebben we een aantal tips op een rijtje gezet waar je direct mee aan de slag kan gaan.

Merknaam checken
Je hebt een idee, je hebt een plan en je hebt een merknaam. Je weet alleen nog niet of je deze merknaam kan gebruiken. Vaak lopen veel ondernemers tegen dit probleem aan. Zorg er altijd voor dat je dit ruim van tevoren controleert, zodat je er niet aan het einde van het proces opeens achter komt dat je merknaam al in gebruik is. Gelukkig kun je online een gratis merknaam check uitvoeren en gelijk inzien of je je merknaam kunt gebruiken. Als je dit hebt gedaan kun je jouw merknaam registreren en beginnen met het opbouwen van jouw bedrijf.

Loyale klanten
Natuurlijk ben je net begonnen en heb je nog niet super veel klanten in het begin. Wel is het super belangrijk dat je vanaf het begin tevreden klanten hebt. Een tevreden klant levert meer op. Je wilt weten hoe je ervoor zorgt dat een klant langer blijft. Je kunt hierbij hulp vragen aan een bedrijf, zoals dbf, die gespecialiseerd is in het meten van klantgedrag. Hiermee maak je vanaf het begin een goede start met je klantrelaties.

Hoe verder?
Je klanten moeten tevreden zijn. Dit zal niet altijd makkelijk zijn en al helemaal niet in het begin. Je bent net begonnen en weet nog niet hoe het zal aanslaan in de markt. Wel kun je dit monitoren zodat je snel kunt handelen bij klachten en feedback.

Uiteindelijk wil je zorgen voor automatische klanten, ook wel The Automatic Customer genoemd. Denk aan een vorm van een abonnement, wat bij jouw bedrijf past, waarmee je klanten terug blijven komen. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks extra service bieden aan klanten die dit nodig hebben. Ook kun je kiezen voor een heads up meeting elke twee weken. Loyale klanten hebben veel aandacht nodig en dit zul je terugzien in de cijfers aan het eind van het jaar.

Je zult meer omzet draaien doordat loyale klanten liever één vaste aanbieder hebben, dan veel verschillende. Als jij vaste aanbieder wordt bij veel klanten zul je een stijging zien in je omzet. Houd er wel rekening mee dat loyale klanten in het begin meer kosten. Je geeft ze meer aandacht, je ontvangt veel feedback wat verwerkt moet worden en je maakt in het begin nog veel fouten. Op lange termijn zie je dat je hierop terugverdient.

Heb je zelf nog tips? Deel ze hieronder!

Uit de krant