Afbeelding
Foto: Hans Peijs

De Betlembrug in de snelweg bij Maxis is aan het schuiven

Algemeen

DIEMEN - De Betlembrug is met een contractwaarde van 1 miljard euro een van de grote werken van de verbreding van de A1-A9 en was een echt huzarenstukje. Vooral de bouwwijze van de brug, die is vernoemd naar een landgoed dat hier jarenlang heeft gelegen, was bijzonder. Er werd namelijk naar elkaar toegewerkt: aan de ene kant een meter erbij? Dan ook aan de andere kant een meter erbij, totdat beide helften met elkaar konden worden verbonden. Dit gebeurde om het scheepvaartverkeer in het eronder liggende Amsterdam-Rijnkanaal geen overlast te bezorgen.

In 2015 was de brug klaar en een jaar later ging hij open voor verkeer. Daarbij is, zoals dat altijd gaat, afgesproken dat de brug regelmatig gecontroleerd zou worden. Begin vorig jaar werd bij een van de inspecties iets verbazingwekkends geconstateerd: het westelijke landhoofd van de brug (op de plek waar Betlem ooit was) was verplaatst en dat is wel het laatste dat je wilt met een brug waar dagelijks duizenden auto's overheen gaan. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) schreef daar onlangs aan de Tweede Kamer een alarmerende brief over. "De aansluiting (voegovergang) tussen de brug en de weg wordt hierdoor dichtgedrukt, waardoor bewegingen van de brug als gevolg van temperatuurwisselingen op termijn niet meer voldoende kunnen worden opgevangen. Uiteindelijk kan dit leiden tot een lager niveau van constructieve veiligheid", schrijft de bewindsvrouw.

Voor de minister geldt: veiligheid voor alles. De brug is inmiddels al iets minder veilig geworden ("Door de verplaatsing van het landhoofd is het veiligheidsniveau van de brug wel afgenomen ten opzichte van de nieuwbouwconditie", schrijft ze), maar voldoet nog steeds aan de veiligheidseisen en kan ook veilig worden gebruikt, laat ze weten. Maar hoe lang nog is de vraag en daarom moet de verschuiving een halt toe worden geroepen.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant