De zoekgebieden.
De zoekgebieden.

Bewoners maken bezwaar tegen plan windmolens

Natuur en Milieu

DIEMEN - Bewoners van de woningen aan de Muiderstraatweg maken bezwaar tegen het plan van de gemeente om windmolens in de omgeving van hun woning te plaatsen.

“Wethouder Matthijs Sikkes-van den Berg probeert er de komende maand vier windmolens doorheen te drammen. Geen middel wordt geschuwd: onwaarheden over de voordelen, bagatelliseren van de impact op natuur- en woonomgeving en zwijgen over verspilling van gemeenschapsgeld”, aldus de bewoners.

“In het persbericht van de gemeente lazen we het volgende: ‘We gaan dan voor de maximale opwek en kunnen met vier windturbines duurzaam stroom opwekken voor circa 16.000 huishoudens. Het MER laat zien dat het effect van een vierde windturbine op de leefomgeving ten opzichte van de variant met drie windturbines geen groot verschil geeft’.”

“In het MER wordt met geen woord gerept over 16.000 huishoudens, nergens staat enige berekening. Hooguit wordt er gerekend met windmolens met een vermogen van 3 MW. Die kunnen natuurlijk niet de hele tijd op maximaal vermogen draaien, staan soms te dicht bij elkaar (zoekgebied A en B) of dicht bij de windmolens van de gemeente Amsterdam (zoekgebied D). Je kunt ze natuurlijk verder uit elkaar plaatsen voor een hogere opbrengst, maar dan staan ze nog dichter bij woningen, of bij de woonboten aan de andere kant. Maar zelfs al zouden ze optimaal opbrengen, op hoeveel huishoudens kom je dan uit? Uitgaande van een gemiddeld jaarverbruik van 3000 KWh per huishouden kom je met 6,5 miljoen KWh per jaar uit op ruim 2000 per windmolen. Met vier windmolens met maximale opbrengst kom je dus op 8000 huishoudens, de helft van wat de wethouder beweert”, aldus de bewoners.

“Als we het MER erbij pakken lezen we op pagina 33: ‘Bij zoekgebied B raakt de 500 meterzone bij de Muiderstraatweg aan terrein met een woonfunctie.’ Dat klinkt wel heel erg neutraal: het gaat niet om het terrein, maar om mensen die heel erg dicht bij een windmolen wonen.”

“Figuur 4.1 uit het MER maakt gelijk duidelijk dat de impact van een extra windmolen, de keuze van de wethouder, aanzienlijk is. In zoekgebied B staan woningen op minder dan 500 meter van de windmolen, in andere zoekgebieden is dat niet het geval. Wie voor maximale opbrengst kiest, kiest ook voor windmolens op minder dan 500 meter van woningen.”

“Voor de rest vinden we in het MER weinig onderbouwing voor de stelling dat de variant met vier windmolens geen groot verschil geeft. Zo is op pagina 10 te lezen: ‘Zoekgebied B scoort het slechtst op windturbinelawaai, met name door de aanwezigheid van woningen op relatief korte afstand.’ En op pagina 12: ‘Een van de belangrijkste verschillen tussen de alternatieven is het aantal windturbines, wat ook terug te zien is in de effecten. Meer windturbines leidt al snel tot grotere effecten op de omgeving.’”

“Wellicht heeft de wethouder gedacht dat de extra herrie van windmolens wel mee zal vallen als je al zoveel herrie hebt van de snelweg of het spoor. Nou valt die herrie van snelweg of spoor moeilijk te ontkennen, maar zelfs met eenvoudig meetbare gegevens als geluid ligt de zaak ingewikkelder. In het MER wordt gerekend met gemiddelden, waardoor overdag de windmole herrie wel mee zal vallen, maar ‘s avonds als het geluid van de snelweg, het spoor of vliegtuigen grotendeels is weggevallen, is de extra bijdrage van windmolens aanzienlijk. We krijgen met windmolens dus niet alleen overdag, maar ook ‘s avonds en ‘s nachts met herrie te maken”, aldus de bewoners. 

“Wat niet in het MER staat, maar wat de gemeenteraad in tegenstelling tot de wethouder wel degelijk mee kan laten tellen bij een besluit, zijn de economische effecten. Windmolens met de ‘beperkte’ hoogte van 145 meter zijn niet rendabel te exploiteren zonder aanzienlijke subsidies. Aansluiten bij windinitiatieven, op zee of elders, waar wel efficiënte molens geplaatst kunnen worden, heeft dat nadeel niet. En zo verdelen we de overlast ook nog eens een stuk eerlijker: wij de overlast van Schiphol, anderen die van windmolens. Elke windmolen in Diemen betekent een verspilling van belastinggeld.”

“Ook laten meerdere studies zien hoeveel woningen in waarde dalen als er dicht bij windmolens wordt gebouwd. Met woningen op 500 meter afstand van windmolens kan dat in de tonnen lopen. Misschien is dat voor de wethouder geen groot verschil, maar op wie kunnen bewoners deze schade verhalen? Intussen kan de wethouder pronken met zijn windmolens, maar wij draaien op voor de schade”, aldus de bewoners.

In een reactie geeft een woordvoerder van de gemeente aan dat het college op basis van het onafhankelijk uitgevoerde MER onderzoek een eerste voorkeur uitsprak voor het alternatief met vier windturbines. “Het is begrijpelijk dat mensen hierop willen reageren. Dat is ook precies de bedoeling van dit participatietraject. Inwoners van Diemen, inwoners van buurgemeenten en andere belanghebbenden kunnen nu hun reactie geven. Dat is wettelijk zo bepaald. Het indienen van zo’n zienswijze kan nog tot 31 januari 2024. Informatie hierover is te lezen op www.diemen.nl/res.”
“De volgende stap is dat het college op die inbreng zal reageren, eventuele onjuistheden in het MER laat corrigeren en daarna een voorkeur voor een opstelling van windturbines voorlegt aan de gemeenteraad. Het is uiteindelijk aan de raad om in het tweede kwartaal van 2024 een besluit te nemen of Diemen gaat meewerken aan windturbines. Met de bewoners van de Muiderstraatweg gaan we overigens binnenkort nog in gesprek.”
Voor mensen die vragen hebben over het MER is er een informatieve bijeenkomst over windenergie op woensdag 10 januari De Omval (Inloop vanaf 19.15 uur, start om 19.30 uur).

Uit de krant