
VVD dient motie in over tariefdifferentiatie afvalstoffenheffing
AlgemeenDIEMEN - De fractie van de VVD wil dat er vanaf 2024 een grotere tariefdifferentiatie in de afvalstoffenheffing komt ten gunste van de eenpersoonshuishoudens. De liberalen hebben hierover een motie ingediend die morgen tijdens gemeenteraadsvergadering wordt behandeld.
“Er is slechts een verschil van 78 euro tussen de afvalstoffenheffing voor alleenstaanden en voor meerpersoonshuishouden, zijnde slechts 20% van het tarief voor meerpersoonshuishouden. Het uitgangspunt zou moeten zijn dat de vervuiler betaalt”, aldus de fractie van de VVD.
De VVD stelt dat in de belastingsfeer ook onderscheid bestaat tussen alleenstaanden en meerpersoonshuishoudens en dat bijvoorbeeld heffingsvrije drempels voor meerpersoonshuishoudens ruimhartig worden verdubbeld. De VVD vindt een dergelijk belangrijk onderscheid ook ten aanzien van de afvalstoffenheffing wenselijk en verzoekt het college van B en W om te onderzoeken in hoeverre, voor 2024 en volgende jaren, er een grotere tariefdifferentiatie in de afvalstoffenheffing mogelijk is ten gunste van de eenpersoonshuishoudens.







