Een artist impression van de spoorwegonderdoorgang.
Een artist impression van de spoorwegonderdoorgang.

Besluit over onderdoorgang spoor moet snel genomen worden

Algemeen

DIEMEN - Volgende week donderdag besluit de gemeenteraad over het aangaan van een bestuursovereenkomst tussen Diemen en het rijk voor ondertunneling van de spoorwegovergang. Een unieke kans. Maar dan moet de gemeente nu wel voortmaken met het besluit, anders gaat deze unieke kans voorbij, zo bleek gisteren tijdens de informatieve raadsvergadering.

De onderdoorgang is een al lang gekoesterde wens in Diemen. Maar tot niet zo lang geleden een financieel onhaalbaar project, omdat Diemen voor 90% van de kosten zou moeten opdraaien.

30 miljoen euro kost de onderdoorgang zoals die in het voorstel van het college staat. Nu de overweg in Diemen een van de eerste overwegen is die in het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen van het Rijk zou kunnen worden aangepakt, draagt het Rijk voor 50% bij in de kosten. Daarnaast is er ook nog eens budget beschikbaar van de provincie Noord-Holland, de Stadsregio Amsterdam en OV SAAL (verbetering spoorverbinding Schiphol-Lelystad). Daarmee wordt de onderdoorgang in Diemen haalbaar. Maar dan moet de gemeente nu wel voortmaken met het besluit, anders gaat deze unieke kans voorbij, meldde wethouder Lex Scholten.

Van de 30 miljoen draagt het Rijk dus 15 miljoen euro bij. Uit de budgetten van provincie, stadsregio en OV SAAL is nog eens 13,5 miljoen euro beschikbaar. Blijft over voor Diemen: 1,5 miljoen euro. En dat kan de gemeente betalen; in de meerjarenbegroting is al 5 miljoen euro gereserveerd voor een onderdoorgang.

De raad had donderdag nog een hoop vragen over de inpassing van de tunnel en de inrichting van het gebied eromheen, met name de wijken Buitenlust en Spoorzicht. Maar die plannen worden later uitgewerkt, vertelde Scholten. "Daar moet de tijd voor genomen worden om dat goed te doen. Zaak is om nu de vaart erin te houden nu er gelden van de andere partijen beschikbaar zijn."

Het verplaatsen van het perron van de 'Weesperzijde' naar de 'Amsterdamzijde' staat ook op de wensenlijst. Daarover meldde Scholten dat het meegenomen wordt in de studie van het inrichtingsplan. "Maar Rijk, noch provincie, noch stadsregio gaat daaraan mee betalen. Volgens een grove inschatting van ProRail zou dat ongeveer 6 miljoen euro kosten." Te betalen door de gemeente dus.

Uit de krant