Afbeelding

Burgerzaken gemeente werkt vanaf 1 november op afspraak

Algemeen

DIEMEN - Vanaf 1 november 2014 werkt Burgerzaken van de gemeente Diemen alleen nog op afspraak. Hiermee wil de gemeente de wachttijden beperken. Iedereen die een product of dienst nodig heeft van Burgerzaken kan online via de website www.diemen.nl of telefonisch een afspraak maken.

Een product of dienst is bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort of rijbewijs. Voor Sociale Zaken en Vergunningen geldt al dat een afspraak moet worden gemaakt. Tot 1 februari 2015 geldt een overgangsperiode.

Burgers kunnen via de website www.diemen.nl een afspraak maken. Dit kan ook telefonisch of persoonlijk aan de balie bij het Klant Contact Centrum. Als iemand online een afspraak maakt, krijgt men per e-mail een ontvangstbevestiging waarin staat vermeld welke papieren meegenomen moeten worden. Ook kan een burger bij het maken van de afspraak via de website direct aangeven voor hoeveel personen de afspraak gemaakt wordt. Burgers kunnen ook voor meerdere producten of diensten gelijk een afspraak maken.

De ontwikkelingen in de maatschappij om steeds meer zaken digitaal te regelen sluiten aan bij de behoefte van inwoners om zaken te regelen op een tijdstip dat hun het beste uitkomt. Steeds meer gemeenten kiezen er daarom voor alleen te werken op afspraak.

De afsprakenservice heeft veel voordelen. Wanneer inwoners een afspraak maken, hoeven zij niet meer te wachten. Werken op afspraak betekent namelijk dat je altijd snel aan de beurt bent. Ook voor de gemeente heeft werken op afspraak voordelen. Zo is de klantenstroom beter te plannen en kunnen medewerkers aan de balie worden ingezet op basis van het aantal afspraken. Daarnaast kan de medewerker zich goed voorbereiden op de aanvraag of het gesprek.

Tot 1 februari 2015 geldt een overgangsperiode. Dit houdt in dat iedereen die geen afspraak heeft gemaakt, zo mogelijk op dezelfde werkdag worden geholpen. Maar als dit niet kan, wordt een andere afspraak gemaakt. Bij spoedgevallen wordt een klant altijd geholpen. Na 1 februari 2015 worden burgers zonder afspraak niet meer meteen geholpen en moeten ze rekening houden met een wachttijd.

Uit de krant